Forside  >>  Nyheter  >>  Uomtvistelig sunt

Uomtvistelig sunt

Det er i dag produsert mer en 15.000 vitenskapelige artikler om omega-3 og rundt 3.000 studier som har vært gjort på omega-3. Det vil alltid være undersøkelser som ikke viser effekt, men det er en klar majoritet av disse studiene og artiklene viser en positiv helseeffekt av omega-3. At omega-3 er sunt er uomtvistelig! Vi anbefaler alle å spise mer fisk, men det er verdt å merke seg at disse studiene på omega-3 har i 95 % av tilfellene vært gjort på fiskeoljekapsler.

Våre omega-3 produkter som Möller’s Tran og våre fiskeoljekapsler har vært med i rundt 90 forskjellige kliniske studier som viser en positiv helseeffekt og du kan derfor trygt bruke disse produktene for å få helseeffekten av omega-3.

Av og til dukker det opp artikler i norsk presse som kan gi inntrykk av at omega-3 ikke er sunt. Eksempelvis kunne vi lese i VG den 4. oktober 2011 at effekten av fiskeoljetilskudd var høyst usikker. En forsker fra Folkehelseinstituttet blir intervjuet. Folkehelseinstituttet har publisert på sine nettsider studien det henvises til. For de som er interessert kan man lese om studien på nettsiden forskning.no og bladet Gravid.

VG viser til to studier - Den norske mor og barn undersøkelsen og en studie publisert i American Journal of Clinical Nutrition. Mor og barn-undersøkelsen er en befolkningsstudie. Man kan ikke si noe konkret om årsak og virkning ut i fra en slik undersøkelse. Her vil vi oppfordre leserne til å lese Folkehelseinstituttets egne kommentarer. Den andre studien viser faktisk selv til at barn med mødre med høy DHA (en av de to viktige omega-3 fettsyrene) skåret over gjennomsnittet på IQ-test. Når forskerne blir spurt om de vil anbefale tilskudd, svarer de ja. Hvordan det da er mulig å skrive at man tviler på tranpiller, er uforståelig.

En annen tidligere studie har vist at barn født på Færøyene, hvor inntaket av omega-3 fettsyrer er høyt, har høyere fødselsvekt enn barn født i Danmark. Forskning viser i tillegg at omega-3-fettsyren DHA er gunstig for utvikling av syn og hjerne hos fosteret. Helland-studien viste en bedret kognitiv funksjon hos 4-åringer der mor tok Möllers tran under svangerskapet, sammenlignet med placebo. Det finnes som sagt flere studier som viser ulike resultater. Det må alltid gjennomføres mer forskning på et område før man kan trekke sikre konklusjoner.

Vi synes at det er uheldig å så tvil om effekten fra tran og fiskeolje når vi vet at den norske befolkning får i snitt 33 % av sitt marine omega-3 inntak fra tran. Vi synes imidlertid at det er svært viktig å fokusere på kilde og omega-3. Det vi vet er at mange betaler for fiskeoljekapsler som inneholder svært lite omega-3 og som på den måten ikke får den helseeffekt som de forventer (det er også et poeng i forhold til studier som ikke viser helseeffekt at flere studier er gjort på ganske lave omega-3 mengder). 1 gram omega-3 fra havet bør være like innarbeidet som 5 om dagen. Og det er 1 gram med omega-3 og ikke 1 gram olje! Ta Möller’s Tran eller sjekk kapslene nøye.
<<Forrige6 av 17Neste>>
Tips en venn Legg til favoritter
  Skriv ut
Aktuelt
Omega-3 mot røykeskader?
Les mer
Ufarlig fiskeolje i kosttilskudd
Ufarlig fiskeolje i kosttilskudd
Les mer
Sammenheng mellom D-vitamin og høysnue?
Sammenheng mellom D-vitamin og høysnue?
Les mer
Inspirasjon
Inspirasjon
Les mer
Fokus på omega-3
Les mer
Uomtvistelig sunt
Uomtvistelig sunt
Les mer
Få helseeffekten du forventer
Les mer
Nyheter
Möller’s svarer på dine spørsmål!
Möller’s svarer på dine spørsmål!
Les mer
Pribelønnet for sin gode smak
Pribelønnet for sin gode smak
Les mer
To stjerner til Möller's Tran i Stella reklamepris!
To stjerner til Möller
Les mer
Forside    Produkter    Om oss    Forskning    Nyheter    Råd om tilskudd    In-lisensiering    Kontakt oss   www.Orkla.no
Copyright Axellus • Informasjon om behandling av personopplysninger og cookies Webutvikling av: www.assist2net.no
W3C XHTML 1.0 W3C CSS Level 2
mailto:kristina.johansen@axellus.no Sidekart Forside